Escola Lul·lística de Mallorca

Maioricensis Schola Lullistica

 


Studia Lulliana
   
  Darrer volum publicat: 54 (2014)
 
Consell editor
Anthony Bonner (director)
Maria Isabel Ripoll (secretària)
Lola Badia
Jordi Gayà
Pere Rosselló
Albert Soler

Consell Assessor
Fernando Domínguez Reboiras (Raimundus-Lullus-Institut, Emeritus)
Kurt Flasch (Ruhr-Universität Bochum, Emeritus)
Harvey Hames (Ben Gurion University of the Negev)
Jocelyn N. Hillgarth (Pontifical Institute of Mediaeval Studies, Toronto, Emeritus)
Ruedi Imbach (Université Paris Sorbonne - Paris IV)
Michela Pereira (Università degli Studi di Siena, Emerita)
Josep M. Ruiz Simón (Universitat de Girona)

Redacció
Maioricensis Schola Lullistica
Apartat de correus 17
07080 - Palma de Mallorca
scholalullistica@gmail.com

ISSN 1132 - 130X
ISSN digital 2340 - 4752

 

 

P. Beattie, “Crusading and the Penitential Life: James of Vitry's Crusade Sermon Models and Llull's De fine.” Studia Lulliana 54 (2014) 33-66.

Abstract
This essay compares James of Vitry’s crusade sermon models with Llull’s
most extensive treatise on crusading, De fine and shows that the aspects of crusade
ideology which they share are rooted in the penitential theology which
developed throughout the course of the thirteenth century. The comparison has
implications for the role of preaching and homiletic materials in Llull’s own
intellectual and religious formation and for the centrality of preaching and
rhetorical concerns in his thought. The study also contributes to our understanding
of the persistence of enthusiasm for the crusade into the later middle ages
and leads to a greater appreciation of the role that preaching played in that persistence.
Most importantly, it points to Llull as representative of a crucial development
in later medieval religious culture that came increasingly to emphasize
the notion that religion was something that one practiced, not simply a set of
propositions to be believed.

 

P. Beattie, “Crusading and the Penitential Life: James of Vitry's Crusade Sermon Models and Llull's De fine.” Studia Lulliana 54 (2014) 33-66.

Resum
Aquest assaig compara els sermons-model de Jacques de Vitry sobre la croada
amb el tractat més extens de Llull sobre aquesta matèria, el De fine, i mostra
que els aspectes sobre la ideologia de croada que comparteixen deriven de la
teologia penitencial que es va desenvolupar durant el segle XIII. La comparació
té implicacions en el paper de la predicació i dels materials homilètics en la formació
intel·lectual i religiosa de Llull, i en la centralitat que tenen la predicació
i els procediments retòrics en el seu pensament. L’estudi també ajuda a comprendre
la persistència de l’entusiasme per la croada a l’edat mitjana tardana i
ensenya que la predicació va tenir un paper destacat en aquesta persistència. I,
encara més rellevant, mostra que Llull s’inscriu en un desenvolupament crucial
de la cultura religiosa medieval tardana, segons el qual cal identificar la religió
amb una pràctica vital i no tan sols amb un repertori de proposicions en què cal
creure.


Per accedir a aquest volum i a tota la col·lecció de la revista visitau l'adreça <http://studia lulliana.uib.cat>